Przeprowadzenie inwentaryzacji
Inwentaryzację sporządzamy za pomocą opcji Inwentaryzacja, znajdującej się w menu Opcje lub poprzez użycie kombinacji klawiszy <Ctrl+I>. Na ekranie monitora pojawi się okno ze spisem inwentaryzacji (lub puste, jeśli żadna inwentaryzacja jeszcze nie była przeprowadzona).
Nową inwentaryzację dodajemy za pomocą klawisza funkcyjnego <F3> lub ikony Dodaj. Na ekranie monitora pojawi się okno Dane inwentaryzacji. Należy uzupełnić takie dane inwentaryzacji jak: datę spisu, opis, wybrać według której ceny ma być liczony spis (pierwszej, drugiej itd.), określić sposób ustalania stanu spisanego (>=0 lub 0). Wprowadzone dane zapisujemy przyciskiem <Zapisz>.
Następnie, należy otworzyć pozycje spisu inwentaryzacji, na które powinny się składać wszystkie wcześniej wprowadzone kartoteki towarowe. W spisie tym można również dodać brakujące kartoteki (za pomocą klawisza <F3>).
W oknie Spis pozycji inwentaryzacji podstawowe znaczenie mają dwie kolumny:
- Naliczono – zawiera ilość naliczoną przez program na dzień podany przy zakładaniu inwentaryzacji.
- Spisano – zawiera rzeczywisty stan spisany (program wpisuje stan naliczony do stanu spisanego, jeżeli stan naliczony jest większy od zera lub zero – w zależności od ustawienia sposobu ustalania stanu spisanego w danych inwentaryzacji przy jej tworzeniu). Chcąc zmodyfikować stan spisany, należy użyć klawisza <F5> lub ikony Popraw z menu Pozycje (okno Spis pozycji inwentaryzacji). W oknie możemy podać ilość o jaką ma być zwiększony/zmniejszony stan spisany oraz cenę zakupu i sprzedaży, w których będzie rozliczona dana pozycja arkusza. Przy wpisywaniu zmniejszenia wpisujemy znak „-” przed ilością, o którą chcemy zmniejszyć stan aktualny.
Po dodaniu pozycji inwentaryzacji, należy ją rozliczyć i zamknąć za pomocą kombinacji klawiszy <Ctrl+Z> lub ikony kłódki. Uruchomienie tej opcji spowoduje, że program zapyta czy na pewno zamknąć inwentaryzację. Po kliknięciu na przycisk <Tak> program wykona następujące czynności:
- Doda brakujące kartoteki do arkusza (takie, które powstały po utworzeniu arkusza inwentaryzacji).
- Naliczy na nowo stany księgowe na dzień zamknięcia inwentaryzacji.
- Pokaże podsumowanie inwentaryzacji – w cenie zakupu i sprzedaży.
- Uaktualni stany w spisie kartotek.
- Rozliczy różnice inwentarzowe.
Program Ewa rozlicza inwentaryzację według rzeczywistych cen zakupu. Oznacza to, że uwzględnia każdą zmianę ceny zakupu, która miała miejsce w odniesieniu do danej kartoteki obliczając w ten sposób rzeczywistą wartość magazynu.
Po zamknięciu inwentaryzacji nie będą możliwe modyfikacje dokumentów wystawionych przed inwentaryzacją. Zamknięta inwentaryzacja stanowi zakończenie i rozliczenie okresu np. miesiąca.
Dodatkowo w oknie Spis pozycji inwentaryzacji, za pomocą ikony Drukuj lub klawisza <F9> użytkownik może wydrukować:
- arkusze spisowe – do wykonania spisu „z natury”,
- rozliczenie inwentaryzacji do wyboru w cenie zakupu i/lub w cenie sprzedaży,
- wydruk różnic inwentaryzacji,
- dowolne kolumny spisu (Wydruki definiowane).